Republica Turcia

Accesul pe piaţa muncii

Înainte de a începe să muncească în Turcia, independent, sau în calitate de angajat, un cetăţean străin trebuie să obţină un permis de muncă. 

Lucrătorii străini sunt angajați în Turcia în conformitate cu legislația turcă.
Unui străin i se permite să lucreze în Turcia numai dacă activitatea lucrativă desfășurată de acesta este legală, deține permis de muncă și permis de ședere, valabile. În cazul unor anumite profesii, angajările se fac limitat, iar în cazul altora, nu este permisă angajarea străinilor (lucrători în domeniul transportului aerian și terestru de pasageri, lider de sindicat, broker vamal, farmacist, avocat, magistrat și lucrător în domeniul siguranței naționale).
În condițiile în care o firmă turcă oferă un loc de muncă unui străin, cererea pentru obținerea permisului de muncă poate fi făcută și înainte de deplasarea acestuia în Turcia. Documentele necesare obținerii acestuia pot fi diferite în funcție de sectorul industrial și de poziția lucrătorului străin în compania turcă. Conform legii turce, o companie locală poate angaja un străin în condițiile existenței unui număr minim de cetățeni turci angajați în companie și remunerarea acestuia să fie la același nivel cu cel al cetățenilor turci care ocupă funcții similare în companii locale.
Aplicația pentru obținerea permisului de muncă poate fi făcută în interiorul sau în exteriorul Turciei. Străinii rezidenți în afara Turciei pot aplica la un consulat al Turciei din țara de reședință sau din țara de cetățenie. Străinii care dețin deja un permis de ședere în Turcia (valabil pentru minimum 6 luni, cu excepția permiselor de ședere în scop educațional), pot aplica direct la Ministerul Muncii și Securității Sociale.
Cererea pentru obținerea vizei și a permisului de muncă depusă la un consulat al Turciei trebuie să fie însoțită de o copie a contractului de muncă și de traduceri în limba turcă, autentificate notarial, a diplomelor sau a certificatelor de calificare profesională deținute. Procesarea cererii poate dura 4 până la 8 săptămâni. După sosirea în Turcia, pe baza vizei de intrare și a permisului de muncă, în termen de maximum 30 de zile, trebuie depusă cererea pentru obținerea unui permis de ședere la inspectoratul local al Poliției pentru Străini.

Un angajator turc este obligat să încheie un contract de muncă în formă scrisă, dacă durata angajării permanente a străinului este mai mare de un an, sau dacă contractul este pentru o perioadă determinată.
Angajatorii care recrutează lucrători străini sunt obligați să informeze poliția sau jandarmeria locale, în termen de maximum 15 zile de la începerea activității de către angajat, în legătură cu adresa locului de muncă, datele privind angajatul, adresa de rezidență și salarizarea acestuia.
Perioada de probă a unui angajat poate fi de cel mult două luni. Totuși, prin acord între angajator și angajat, această perioadă poate fi extinsă până la cel mult 4 luni. În perioada de probă, un contract de muncă nu poate fi reziliat fără notificarea prealabilă a oricăreia dintre părți.
Contractul de muncă încheiat conform legii turce cuprinde suficiente informații și clauze în favoarea angajatului. Încetarea raporturilor de muncă se face cu un preaviz, de la două la opt săptămâni, în funcție de perioada lucrată. Angajatorii sunt obligați să notifice în scris angajatului încetarea raporturilor de muncă și să specifice clar care este motivul rezilierii contractului. Angajatul are dreptul să utilizeze căi de atac a deciziei angajatorului, în conformitate cu prevederile Codului Muncii și să primească plăți compensatorii.

În vederea informării cetăţenilor străini, care au reşedinţa în Turcia, despre prevederile legislaţiei muncii şi protecţiei sociale, autorităţile turce au pus la dispoziţia celor interesaţi următoarele:
 

  • linia telefonică „ALO 170”, care poate fi apelată în vederea obţinerii de informaţii privind asigurarea generală de sănătate;
     
  • site-ul www.yabancicalismaizni.gov.tr, care oferă informaţii privind condiţiile impuse de legislaţia în domeniul muncii şi protecţiei sociale, ce trebuie îndeplinite de cetăţenii străini care doresc obţinerea permisului de muncă în Turcia.

Burse oferite cetăţenilor străini de statul român prin MAE

16.01.2020

A fost lansat Programul de burse oferite de statul român, prin Ministerul Afacerilor Externe, cetăţenilor străini,…

De la 1 ianuarie 2019 se introduce programarea online!

05.09.2018

Consulatul General al României la Izmir informează că, începând cu data de 1 IANUARIE 2019, este OBLIGATORIE…

IMPORTANT!!!

19.04.2018

ÎNCEPÂND CU DATA DE 01 MAI 2018 TAXELE CONSULARE SE VOR ACHITA LA BANCA ȘI CONTUL INDICATE ÎN SCRIS LA GHIȘEUL CG…

Ceremonie depunere jurământ

28.01.2020

Patru descendenți ai unor cetățeni români plecați din țara noastră în urmă cu zeci de ani au depus…

Vizită de curtoazie la noul șef al reprezentanței MAE turc la Izmir

28.01.2020

Consulul general al României la Izmir, doamna Mioara Ștefan, care deține și postul de decan al Corpului…
  • ÎNCEPÂND CU DATA DE 01 MAI 2018 TAXELE CONSULARE SE VOR ACHITA LA BANCA ȘI CONTUL INDICATE ÎN SCRIS LA GHIȘEUL CG IZMIR NUMAI DUPĂ VERIFICAREA DOSARULUI !